+36 1 999 6900

8 - 11 perc olvasási időAz MNB új öltönye – a Webex Suit(e)

Olvasómód
Ádor István (MNB IT Infrastruktúra Főosztályvezető) és Rumy Attila (99999 Informatika IT Networking üzletágvezető)

 

Egy történetet szeretnék elmesélni, ami közel 20 évet ölel fel, és az MNB jelenlegi kollaborációs rendszerének alakulását mutatja be mind végfelhasználói, mind rendszerintegrátori szemszögből.

 

Honnan indult az MNB

A Bank 17 éve (2006 óta) használ videokonferencia eszközöket. Volt 1-2 tárgyaló, amikben a Tandberg eszközöket havi 4-5 alkalommal használták épületek között is és nemzetközi hívásokban is.

2011-től kliens oldalon elkezdték bevezetni a Microsoft Lync-et, amit a felhasználók nagyon lassan kezdtek el érdemben használni. Nem volt elég érett a szervezet hozzá. Nem látták a felhasználók, hogy mire is lehetne használni, azon kívül, hogy poén… A használatban érdemi fejlődést részben a telefonközpont integráció, részben pedig az EU-s jegybankokkal való federációs kapcsolat hozott. Lényegében innentől kezdték el a felhasználók azt érezni, hogy a videokonferencia rendszerek amolyan munkaeszközök.

Valamikor 2016-ban leváltották a Tandberg eszközöket Cisco MX300 és MX700 eszközökre. Ezek már elegánsak voltak és sokkal egyszerűbben lehetett használni őket.

 

Mikor csatlakoztunk be

Bár régóta jó kapcsolatot ápolunk az MNB-vel, kollaborációs területen az MX eszközök bevezetésekor fűztük szorosabbra az együttműködésünket.

A végpontok telepítése természetesen nem az egyetlen feladatunk volt, egy on-prem Cisco videokonferencia rendszert is összeraktunk vTS, Conductor, TMS, VCS és Expressway alapokon. Még egy UCM HA cluster-t is felépítettünk, hogy a hagyományos alközpontokhoz is kapcsolódjanak az MX végpontok.

 

A változás indikátora

A Bank pár év alatt eljutott oda, hogy már kevés volt a 6 db tárgyalótermi eszköz. Ezzel párhuzamosan 2017-ben bejelentette a Microsoft, hogy nem folytatja a Skype for Business (leánykori nevén Lync) fejlesztését és a tisztán felhős Microsoft Teams fogja átvenni a funkcióit. Egyre több igény jött más platformokhoz való csatlakozáshoz. Szóval valamit lépni kellett…

 

A kiválasztás szempontjai

A Bank abban biztos volt, hogy olyan megoldást szeretnének, aminél nincs érdemi különbség a tárgyalótermi, az asztali és a mobil kliens között. Az is fontos szempont volt, hogy a különböző platformok között könnyű legyen az átjárhatóság.

Csoportmunka megoldásuk volt, így elsősorban videokonferencia és IM megoldást kerestek. Arra nem volt igény – és még most sincs –, hogy ezt a kettőt különösebben összekössék. Ragaszkodtak ahhoz, hogy minden megbeszélés végponttól végpontig titkosítva legyen.

Bizonyára ismeritek az idén már 10 éves 2013/L. (IBTv) törvényt és valószínű sokan ismeritek a Jegybank 2017-es, majd 2019-ben frissített felhő ajánlását. Ugyan egyik szabályzó sem tiltja a felhőhasználatot, de ettől függetlenül az MNB is – amennyire lehet – on-prem megoldást szeretett volna.

 

Eredmény

Nem volt egyszerű, pedig csak a Microsoft Teams és Cisco Webex között kellett dönteniük. Mind a két rendszert pilot-olták, letesztelték… végül a Cisco Webex mellett döntöttek, hogy miért:

  • mert ez minden esetben végponttól-végpontig titkosít
  • mert ha csak belsős kollégák vesznek részt a megbeszélésben, akkor a video és audio stream házon belül marad
  • mert egységes felületet kapnak mindenféle varázslás nélkül a felhasználók
  • mert a tárgyalótermeket egységes, de az adott tárgyaló méretéhez optimális eszközökkel tudták felszerelni
  • mert a meglévő stúdió technikai, AV technikai rendszereket könnyedén ki tudták egészíteni Webex videokonferencia képességekkel
  • mert nagyon egyszerűen lehetett lekorlátozni a rendszert, hogy a Webex-en keresztül ne kerülhessen ki kontrollálatlanul adat a Bankból, de a kollégák belül, egymás között megoszthassanak bármit
  • és mert a whiteboard funkció is olyan, ami már a pilot alatt egyértelművé vált, hogy elengedhetetlen

 

Mivel járultunk mindehhez hozzá

A Banknak rengeteg feladata volt és keményen dolgoztak, de nem voltak egyedül, mindenben támogattuk őket, amiben csak tudtuk.

Már a felismerés pillanatában együtt ötleteltünk, hiszen bár kézenfekvőnek tűnt az on-prem rendszer frissítése vTS-ről CMS-re, az azonban nem teljesítette volna az MNB valamennyi igényét, így került szóba a Webex.

A legnehezebb feladatunk egyértelműen a felhőbe „költözés” megoldása volt. Mi már a 0-ik pillanatban biztosak voltunk benne, hogy a Webex a tökéletes választás, először azonban el kellett jutnunk odáig, hogy az MNB meggyőződjön arról, hogy ez egy számukra biztonságos felhő megoldás. Rengeteget egyeztettünk a privacy és DLP lehetőségekről, az adattárolásról és az adatközpontok elhelyezkedéséről, még a Cisco Magyarországot is bevontuk, hogy minden rendelkezésre álló Security White Paper-t és Data Sheet-et az MNB rendelkezésére tudjunk bocsátani.

Ezek után már „csak” annyi volt a dolgunk, hogy az MNB rátermett és rendkívül kíváncsi kollégáinak bemutassuk gyakorlatilag a létező összes Webex funkciót, ami csak szóba jöhetett: ebbe beletartozik a Webex Calling, a Webex App space kezelése, a CloudLock DLP megoldása, a Room és Board sorozat funkciói, a közös rajztábla használat, a Hybrid funkciók, szóval amit csak el tudtok képzelni. Jó hosszú időszak volt, mindannyian sokat tanultunk belőle, merem állítani, hogy „együtt sírunk – együtt nevetünk” időszak volt, de minden percét élveztük, főleg a végeredményt!

 

Hol tart most az MNB

A felújított irodabérleményeikben szinte minden tárgyalóba került valamilyen Room, vagy Board eszköz, illetve nagyobb tárgyalók esetén Room Kit egyedi méretű kijelzővel. Itt tényleg csak a tárgyaló mérete és kialakítása volt az irányadó. Néhány felsővezető asztalát egy-egy Desk Pro díszíti, amit könnyebben tudnak használni és lényegesen jobb a kép- és hangminősége, mint a laptopjaiknak.

Ma már minden MNB-s dolgozó használja a Webex vastag klienst, közülük nagyon sokan a telefonjukon is. A Webex Calling funkció összeköttetést biztosít a telefonközponttal, így ez az átjárhatóság is megoldott.

Elkezdték felruházni a Webex rendszert olyan egyéb funkciókkal, amik csak közvetve kapcsolódnak a videokonferenciához:

  • van egy 99999-es fejlesztésű Webex-es ChatBot-juk, amivel akár megbeszélés közben is tudnak a vendégeknek WiFi hozzáférési kódot kérni az ISE-től
  • ezt akár a Room Navigator-ra kihelyezett gombbal is meg tudják csinálni
  • rendszeresen használnak olyan gyári modulokat, mint pl. a PollBot

Havi szinten több, mint 2000 meeting-et tartanak Webex-en, ez több, mint 100 000 perc! A különböző Space-ekben és direkt üzenetváltásokban 140 000 üzenetet küldenek havonta a kollégák nemcsak házon belülre.

Egy-egy incidens elhárítása sokkal gyorsabb a Webex segítségével:

  • Létrehoztak olyan space-eket, amikbe a belsős, különböző kompetencia területekről a mérnökök mellett külsős támogató mérnökök, esetleg fejlesztők is meg vannak hívva, így a hibafeltárás ideje – a sokkal gyorsabb kommunikáció miatt és nem utolsó sorban a képernyőmegosztási képesség miatt – lényegesen lerövidült.
  • Vannak állandó space-eik is és vannak szép számmal adhoc warroom-jaik is. Nyilván mind a kettőnek megvan a helye és a szerepe. Ez 10 évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt!

 

Mi volt ebben a szerepünk

A leginkább magától értetődő, hogy azt a nem kevés végpontot össze kellett szerelni, be kellett üzemelni. Ekkora mennyiségben a logisztika is komoly feladat, gondolok itt arra, hogy a megfelelő eszközök a megfelelő időben álljanak rendelkezésre a megfelelő tárgyalóban, ez alapos tervezést igényel. Már a tárgyalók felújításakor ott voltunk a helyszínen, hogy a falszerkezet és a gyengeáramú kiállások a megfelelő kiépítésben és minőségben készüljenek el. Ezek után maga az összeszerelés és beüzemelés már gyerekjáték volt.

A helyszíni munkával párhuzamosan zajlott a Webex és a kapcsolódó rendszerek telepítése, konfigurálása, bevezetése. Az volt a célunk, hogy mire valamennyi tárgyalóban elkészülünk a végpontokkal, addigra az összes hibrid komponens működjön, a felhasználók, munkaterületek és eszközök licencelve, konfigurálva meglegyenek a Control Hub-ban, és megkezdődhessen a rollout, illetve a felhasználói oktatások – megtámogatva egyszerű, ábrákkal és screenshot-okkal illusztrált felhasználói kézikönyvekkel.

 

Merre tovább?

Az új Székházzal tovább fognak bővülni a tárgyalótermek és ezáltal a lehetőségek is, például a több különböző pozícióban elhelyezett tárgyalótermi kamerákkal megvalósítható Cinematic Meetings, vagy a Taurus integráció. További, a WiFi-s ChatBot-hoz hasonló alkalmazásokat is integrálni fognak, mert nagy sikere van.

 

Mit tudunk mi hozzátenni

Mint rendszerintegrátor cég, természetesen fontosnak tartjuk az állandó és jó kapcsolatot ügyfeleinkkel, így az MNB-vel is, ezért gyakorlatilag napi kapcsolatban vagyunk, stílszerűen jellemzően Webex space-eken keresztül.

A Webex Suite licenc csomagban annyi termék és funkció érhető el, hogy még mindig nem értünk a végére, a Webinar és az Events (korábbi nevén Socio) bevezetése és oktatása a következő előttünk álló feladat.

Emellett természetesen, ha a jövőben további tárgyalók „Webex-esítésére” lesz igény, akkor az oda legmegfelelőbb eszköz kiválasztásában is támogatjuk az MNB-t. A meglévő Board-ok helyett így a jövőben már Board Pro-k lesznek beüzemelve, és bár a Room sorozat kivezetésre került, így most Room Kit sorozatból és 3rd party kijelzőkből kell építkeznünk, évek óta várunk új izgalmakat ezen a területen, reméljük, hogy a 2023-as Webex One rendezvény változást hoz ezen a téren.

 

Cisco_Techtorial_99999_eloadas
A Cisco Techtorial 2023 rendezvénye


Záró gondolatok

A felhő megoldásoktól a különböző törvényi szabályozások miatt sokan félnek, de még ha elsőre ijesztőnek is tűnik, lehet jó és biztonságos megoldás. És ahogy már korábban említettük, lassan egyébként sem lehet elkerülni.

A Webex Suite licence konstrukció teljeskörű megoldást biztosított számunkra. A lehetőségeknek tényleg csak a fantázia szab határt.

És ami a legfontosabb, mint alapszabály itt is igaz: a lehetőség szüli az igényt. Ha a felhasználók azt látják, hogy van, kényelmesen és könnyen használható és tényleg leegyszerűsíti a munkájukat, akkor egyre többen és egyre többet fogják használni. Ezt bizonyítja a havi 2000 értekezlet.